• thecinnamon.pl

    Każde dziecko lubi grać w gry komputerowe. Jest to oczywista rzecz. W końcu w grach komputerowych dziecko może się przenieść do swojego świata marzeń, w którym to właśnie on jest głównym bohaterem i zawsze ze wszystkiego wychodzi bez żadnych opresji. Jest to oczywiście tylko złudne uczucie, jednakże dziecko ludzi przebywać w świecie marzeń. I dlatego też dzieci lubią grać na komputerze oraz konsolach. Jednakże niestety, owe dzieci lubą grać przede wszystkim w gry, które nie powinny wpaść im w ręce. W gry, które nie są przeznaczone na ich przedział wiekowy. Oczywiście jest to niewątpliwie bardzo trudna kwestia, ale koniecznie powinniśmy się nad nią zastanowić i nie pozostawiać jej samej sobie. W końcu chodzi o nasze dzieci ich rozwój. Jeśli chodzi o gry komputerowe, to każdy tytuł powinien przejść przez ręce rodzica. Dla dzieci na pewno dobre będą gry przygodowe. Oczywiście odpowiednio dobrane do ich wieku. Nie dajmy dzieciom kilkunastoletnim gier dla siedmiolatków. Ale z drugiej strony nie dawajmy również dzieciom jedenastoletnim przygodówek dla dorosłych. Będzie to bardzo duży błąd, bowiem gry te są pełne przemocy oraz miłosnych igraszek głównych bohaterów. W każdym razie ograniczone korzystanie z gier komputerowych z całą pewnością jest dobrym rozwiązaniem dla każdego dziecka. Oczywiście po odpowiednim dobraniu repertuaru. Dla przykładu, dwie godziny dziennie poświęcone na jakąś wartościową, zmuszającą do myślenia przygodówkę, to naprawdę bardzo dobry pomysł, które znacznie pomoże się naszemu dziecku rozwinąć. Myślę, że każdy psycholog przyzna mi co do tej kwestii rację. Wiele gier bowiem uczy logicznego myślenia. Niegdyś spotkałem się z grą logiczną, w której chodzi o to, aby za pomocą podanych narzędzi ułożyć taką drogę, aby piłeczka mogła przejść z jednego miejsca do drugiego, z góry określonego. O ile pierwsze etapy były bardzo proste, o tyle dalsze już wymagały potężnego myślenia i kombinowania. Reklama:

Wpisy z kategorii Przygodowe

Gra przygodowa

16Tak zwana komputerowa gra przygodowa to jeden z najpopularniejszych typów gier komputerowych. To właśnie w nich nacisk położono przede wszystkim na zwiedzanie świata przedstawionego w grze. Co więcej, mamy tam również do czynienia z rozwiązywaniem zagadek, czy też ciągłą interakcją z postaciami, która ma naprawdę bardzo duży wpływ na dalsze losy naszych bohaterów. Niewątpliwie zdecydowana większość tego typu gier jest wydawanych tylko i wyłącznie na komputery osobiste. Jednakże na całe szczęście, naprawdę niemała ilość pojawiła się w ostatnim czasie również na różnego rodzaju konsole z Xboxem 360 oraz PlayStation3 na czele. Fabuła gier przygodowych bardzo często zawiera wątki charakterystyczne dla takich gatunków literatury i filmu, jak chociażby science fiction, fantasy, horror, czy też oczywiście komedia. Gry przygodowe były najbardziej popularne w dość późnych latach osiemdziesiątych oraz we wczesnych latach dziewięćdziesiątych. Było tak aż do wydania konsoli Sony PlayStation. Wtedy bowiem przygodówki zeszły na zdecydowanie dalszy plan. Jednakże nawet pomimo tego, w chwili obecnej jest stosunkowo wielu producentów gier przygodowych jak na przykład Microids. Bardzo ciekawe jest to, że w celu odświeżenia gatunku powstają również różnego rodzaju podgatunki, taki jak na przykład Survival horror. Bardzo ważną informacją jest to, że owe gry przygodowe są pod naprawdę wieloma względami bardzo podobne do komputerowych gier fabularnych. Jednakże w tym pierwszym rodzaju zdecydowanie większy nacisk jest położony na rozwiązywanie zagadek niż chociażby na walkę oraz na zbieranie punktów do statystyk. Jednakże w ostatnich czasach gry przygodowe zawierają także bardzo rozbudowane jak na ten gatunek gier elementy zręcznościowe. Co więcej, zdecydowanie najczęściej w takich grach nasza postać może zginąć. Ciekawostką jest również to, że zazwyczaj tego typu gry są przeznaczone tylko i wyłącznie dla jednego gracza, czyli krótko mówiąc do gry w trybie singleplayer. Jednakże nie da się ukryć, że bardzo trudno jest stworzyć przygodówkę w trybie multiplayer. A to właśnie przede wszystkim z powodu dość dużego nacisku fabuły na jedną postać. Co prawda pojawiają się czasami gry, w które może grać jednocześnie dwóch graczy. Faktem jednak jest to, że należą one zwykle do któregoś z podgatunków. Z całą pewnością trzeba powiedzieć, że gry przygodowe są przez młodych graczy mylone dość często z grami typu action-adventure. Bowiem w chwili obecnej to właśnie gry typu action-adventure (a języka angielskiego arcade adventure) są nazywane popularnie przygotówkami. Tymczasem trzeba jasno powiedzieć, że a klasyczną grą przygodową nie mają one tak na dobrą sprawę prawie nic wspólnego. Bardzo istotną kwestią jest także to, że dzisiejsze gry przygodowe zaczynają dość znacznie odbiegać od standardów typowych przygotówek. Doskonałym przykładem jest chociażby gra Fahrenheit. Śmiało można powiedzieć, że wywołała swoistą rewolucję. A to przede wszystkim przez to, że wprowadzili tam wiele innowacji do sposobu rozgrywki.

Gry RPG

19Tak zwane MUD (jest to skrót od Multi-User Dungeon) to bardzo ważny akronim oznaczający inaczej gry komputerowe z gatunku RPG. Są one rozgrywane przede wszystkim przez Internet przy użyciu bardzo specyficznego interfejsu tekstowego. Tak zwany świat, czyli krótko mówiąc scenariusz gry oraz wszelkiego rodzaju definicje naszych postaci użytkowników jest umieszczony na zewnętrznym serwerze. Do owego serwera może być podłączonych naprawdę wiele osób w dokładnie tym samym czasie. Już po połączeniu do owego serwera nasz gracz steruje swoją zupełnie postacią. Robi to przy pomocy zestawu komend oraz różnego rodzaju opcji umożliwiających nam między innymi chociażby decydowanie, w którą stronę postać ma się w danej chwili udać lub też jaką akcję ma w tej chwili podjąć. Program, który ma przede wszystkim za zadanie obsługiwać daną grę na serwerze wysyła wszystkim graczom słowne opisy wirtualnego świata gry. Co ważne, robi to oczywiście zgodnie z jej scenariuszem. Uwzględnia się tam pomieszczenia, przedmioty oraz różnego rodzaju postaci sterowanych przez komputer. Postaci kierowane przez komputer są popularnie zwane mobami. Określenie to pochodzi od angielskiego skrótu MoB, czyli w pełnym brzmieniu Monster or Beast. Postaciami tymi są również tak zwane NPC, czyli Non-Player Character lub też po prostu wszelkiego rodzaju potworami. Gracze w grach MUD mogą bardzo swobodnie porozumiewać się ze sobą za pomocą odpowiedni stworzonych do tego komend. Ponadto mogą one również mówić do siebie oraz krzyczeć. Śmiało można powiedzieć, że zdecydowana większość MUD-ów toczy się w różnego rodzaju światach fantasy zasiedlonych przez elfy, gobliny oraz inne magiczne istoty takie jak chociażby krasnoludy. W każdym razie gracze MUD-ów wcielają się chociażby w rycerzy, magów oraz inne tego typu postacie jak ludzie, czy wspomniane już wcześniej elfy. Celem gry z tego gatunku jest zazwyczaj osiągnięcie odpowiedniego poziomu wtajemniczenia. Co więcej, dana postać stale rozwiązując wszelkiego rodzaju zadania czy też chociażby zabijając potwory zdobywa bardzo cenne doświadczenie oraz zupełnie nowe umiejętności. Śmiało trzeba powiedzieć, że niektóre mudy osadzone są jednakże w zupełnie odmiennych realiach. Możemy tutaj bowiem mieć do czynienia chociażby ze środowiskiem Gwiezdnych Wojen, czy też popularnego ostatnio Fallouta. Na całe szczęście, zdecydowana większość MUD-ów to przedsięwzięcia niekomercyjne. Są one bowiem realizowane tylko i wyłącznie jako hobby przez grupy zapaleńców. Ciekawostką jest to, że owe MUD-y są niewątpliwie bardzo atrakcyjnym miejscem chociażby do różnorodnych akademickich badań z zakresu komunikacji międzyludzkiej, socjologii, prawa czy nawet ekonomii. Zdecydowanie największy wzrost popularność owych MUD-ów nastąpił w USA po tysiąc dziewięćset osiemdziesiątym roku. Bowiem to właśnie wówczas względnie tanie domowe komputery z modemami umożliwiły łączenie się z tak zwanymi BBS-ami. Natomiast w Europie rozwój owych MUD-ów koncentrował się w ośrodkach akademickich.

Skradanka

13Skradanki to krótko mówiąc bardzo interesujący gatunek gier komputerowych, w których gracz ma przede wszystkim za zadanie wypełnić cel misji koniecznie nie zostając wykrytym. Zupełnie pierwszą grą, która zawierała właśnie cechy charakterystyczne dzisiejszej skradance był tytuł Castle Wolfenstein. Został on wydany w tysiąc dziewięćset osiemdziesiątym pierwszym roku przez firmę Muse Software. Różnego rodzaju elementy skradanek zawarto również w grze Metal Gear autorstwa Hideo Kojimy, która została wydana w tysiąc dziewięćset osiemdziesiątym siódmym roku przez firmę Konami dla MSX2. W wąskim zakresie tytuł ten został również wydany na konsolę dla Nintendo Entertainment System. Owa gra niewątpliwie odniosła duży, znaczący sukces. Było to widoczne szczególnie w Północnej Ameryce. Bowiem to właśnie tam sprzedano ponad milion sztuk tej gry. Bardzo ważną informacją jest to, że Metal Gear otrzymało dokładnie dwa sequele. Zostały one wyprodukowane niezależnie od siebie. Premiera oby miała miejsce w tysiąc dziewięćset dziewięćdziesiątym roku. Jedną z nich było Snake’s Revenge. Jest to bardzo niekanoniczny sequel wyprodukowany bez udziału Hideo Kojimy w Północnej Ameryce oraz w Europie dla NES. Natomiast pojawiło się również Metal Gear 2: Solid Snake. Jest to już oficjalny kanoniczny sequel wyprodukowany przez Hideo Kojimę w Japonii dla MSX2. Bardzo istotną kwestią jest to, że podczas, gdy tytuł Snake’s Revenge oferowało tylko i wyłącznie drobne udoskonalenia pomysłu, to oficjalny tytuł, czyli Metal Gear 2: Solid Snake dość znacząco rozszerzyło tę właśnie kategorię. Zostało tam między innymi ulepszone AI wrogów. Ponadto gry te zyskały bardzo dużo tajemniczości. Niestety, gdy wczesne wersje gry Metal Gear osiągnęły już szczyt swojej sławy, a potem powolny upadek, to pomysł ten nie był rozwijany przez prawie dekadę. Jednakże już podczas tworzenia kultowej gry Wolfenstein 3D, konstruktor id Software eksperymentował z kilkoma bardzo dziś już istotnymi cechami skradania. Można tam zaliczyć na przykład ukrywanie przed strażnikami lub też przebieranie się za wrogów. Jednakże niestety, żadnej z tych cech nie wprowadzono w ostatecznej wersji tej gry Wolfenstein 3D. Trzeba jasno powiedzieć, że kategoria ta nie rozszerzyła się aż do pojawienia się tytułu GoldenEye 007 dla konsole Nintendo 64 w tysiąc dziewięćset dziewięćdziesiątym siódmym roku. To właśnie tam możliwe było używanie przemocy lub też podstępne skradanie się. Trzeba od razu nadmienić, że skradanie się było często znacznie bezpieczniejsze. Natomiast innym razem skradanie się było tak naprawdę jedyną nadzieją przeżycia. Następnie, jeszcze w tym samym roku, a konkretnie w lutym nadszedł Tenchu: Stealth Assassins. Śmiało trzeba powiedzieć, że tytuł ten bacznie podążał za Metal Gear Solid. To z kolei wyszło we wrześniu tego samego roku. Oba ten tytułu pojawiły się na konsolę powstały dla PlayStation oraz dodatkowo jeszcze Thief: The Dark Project (z listopada tysiąc dziewięćset dziewięćdziesiątego siódmego roku) dla PC.

Fikcja interaktywna i survival horror

15Tak zwana fikcja interaktywna (z języka angielskiego Interactive fiction, czyli w skrócie oczywiście IF) to niewątpliwie dość popularny rodzaj różnego rodzaju programów komputerowych, w których użytkownik posługuje się przede wszystkim tekstem do komunikacji z danym programem oraz do rodzaju wydawania poleceń naszej fikcyjnej postaci. Owa postać jest oczywiście usytuowana w jakimś wirtualnym świecie gry. Ważną informacją jest to, że owe komendy są bardzo często dość mocno uproszczone. Z reguły ograniczają się one do przyjęcia postaci pary słów jak na przykład weź łyżkę lub też do bardzo prostego zdania jak na przykład otwórz drzwi kluczem. Tak na dobrą sprawę, to programy tego typu można postrzegać dwojako. Z jednej strony można je stratować jako gry, a z drugiej strony jako dość specyficzny rodzaj dzieł literackich. Gatunek fikcji interaktywnej wywodzi się jeszcze z bardzo prostych tekstowych gier przygodowych. Posiada z nimi bowiem naprawdę wiele cech wspólnych. Jednakże obecne programy typu fikcja interaktywna najczęściej w ogóle rezygnują z grafiki oraz dźwięku, na rzecz bardzo mocno rozbudowanej narracji, albo też niezwykle wręcz skomplikowanych zagadek. Owej angielskiej nazwy interactive fiction używa się z reguły, po to, aby odróżnić gatunek od pierwotnych gier tekstowych. One bowiem bardzo często umożliwiały nam tylko dość szczątkową komunikację użytkownika z programem. Określenie to służy nam także do utożsamiania gatunku wraz z konkretną społecznością internetową. Fikcja Interaktywna jest w chwili obecnej bardzo łatwa do stworzenia. Można to bowiem robić tylko i wyłącznie przy pomocy wyspecjalizowanych języków programowania. Takimi językami jest na przykład Inform oraz TADS. Od tysiąc dziewięćset dziewięćdziesiątego piątego roku odbywa się nawet coroczny konkurs krótkich form interactive fiction. Innym gatunkiem gier, zupełnie różnym od fikcji interaktywnej jest tak zwany Survival-horror. Jest to gatunek gier komputerowych, w których zdecydowanie głównym celem jest utrzymanie naszego bohatera bądź też wielu bohaterów przy życiu. Co ważna, sytuacja w jakiej znajduje się w danej chwili gracz jest najczęściej pozornie przesądzona. Mamy bowiem do czynienia z bardzo dużą ilością przeciwników, niewielkimi środkami do obrony oraz najczęściej amunicją wręcz wykończeniu. Co więcej, często jest również bardzo niska niedostępność albo nawet jej kompletny brak, apteczek. To właśnie w grach typu survival horror akcja najczęściej odbywa się w ogóle nocą. Jak zapewne nietrudno jest się domyśleć, fabuła tych tytułów jest zazwyczaj mroczna oraz owiana mgłą tajemnicy. Zdecydowanie najczęściej gry te przedstawione są w tak zwanym widoku TPP (chociażby Silent Hill, czy też Resident Evil). Główną cechą gier typu Survival-horror jest utrzymywanie danego gracza w ciągłym strachu lub też poczuciu lekkiego przerażenia. Jest tam naprawdę dużo akcji zaskakujących oraz można tam spotkać motywy rodem z Horrorów (na przykład w grze Dead Space). Za pierwowzór tego właśnie gatunku uważa się Alone in the Dark z tysiąc dziewięćset dziewięćdziesiątego drugiego roku.

  • Kategorie

  • Archiwum

  • thecinnamon.pl cd.

    Czas poświęcony na tę grę z całą pewnością nie został zmarnowany. W tego typu tytuły warto grać. Nie da się zatem ukryć, że gry komputerowe uczą logicznego myślenia. W każdym razie nie ulega wątpliwościom, że granie w gry komputerowe zawsze daje nam niesamowitą rozrywkę. Nieważne w jaki tytuł gramy, po tym zawsze odchodzimy od komputera zadowoleni i wypoczęci. Chyba, że siedzimy przed komputerem kilkanaście godzin. Wówczas jesteśmy zmęczeni. Ale do trzech, maksymalnie czterech godzin dziennie, to zawsze jest dobra zabawa pozwalająca się nam rozerwać. Po za tym, gdy dziecko siedzi przed komputerem to jest cicho i nie rozrabia. Ponadto rodzic zawsze wie wówczas, gdzie dane dziecko jest. Wielu rodziców woli takie rozwiązanie, niż puszczać dziecko na dwór z kolegami czy koleżankami, bowiem tam nigdy nie wiadomo, co dziecku przyjdzie do głowy. Jak więc świetnie wręcz widać, gry komputerowe wbrew pozorom mają jednak jakieś zalety. Dziedzina ta jest oczywiście pełna różnego rodzaju niebezpieczeństw, jednakże jeśli tylko ktoś zachowuje zdrowy rozsądek, to z całą pewnością wyjdzie z tego wszystkiego zwycięsko.