• thecinnamon.pl

    Każde dziecko lubi grać w gry komputerowe. Jest to oczywista rzecz. W końcu w grach komputerowych dziecko może się przenieść do swojego świata marzeń, w którym to właśnie on jest głównym bohaterem i zawsze ze wszystkiego wychodzi bez żadnych opresji. Jest to oczywiście tylko złudne uczucie, jednakże dziecko ludzi przebywać w świecie marzeń. I dlatego też dzieci lubią grać na komputerze oraz konsolach. Jednakże niestety, owe dzieci lubą grać przede wszystkim w gry, które nie powinny wpaść im w ręce. W gry, które nie są przeznaczone na ich przedział wiekowy. Oczywiście jest to niewątpliwie bardzo trudna kwestia, ale koniecznie powinniśmy się nad nią zastanowić i nie pozostawiać jej samej sobie. W końcu chodzi o nasze dzieci ich rozwój. Jeśli chodzi o gry komputerowe, to każdy tytuł powinien przejść przez ręce rodzica. Dla dzieci na pewno dobre będą gry przygodowe. Oczywiście odpowiednio dobrane do ich wieku. Nie dajmy dzieciom kilkunastoletnim gier dla siedmiolatków. Ale z drugiej strony nie dawajmy również dzieciom jedenastoletnim przygodówek dla dorosłych. Będzie to bardzo duży błąd, bowiem gry te są pełne przemocy oraz miłosnych igraszek głównych bohaterów. W każdym razie ograniczone korzystanie z gier komputerowych z całą pewnością jest dobrym rozwiązaniem dla każdego dziecka. Oczywiście po odpowiednim dobraniu repertuaru. Dla przykładu, dwie godziny dziennie poświęcone na jakąś wartościową, zmuszającą do myślenia przygodówkę, to naprawdę bardzo dobry pomysł, które znacznie pomoże się naszemu dziecku rozwinąć. Myślę, że każdy psycholog przyzna mi co do tej kwestii rację. Wiele gier bowiem uczy logicznego myślenia. Niegdyś spotkałem się z grą logiczną, w której chodzi o to, aby za pomocą podanych narzędzi ułożyć taką drogę, aby piłeczka mogła przejść z jednego miejsca do drugiego, z góry określonego. O ile pierwsze etapy były bardzo proste, o tyle dalsze już wymagały potężnego myślenia i kombinowania. Reklama:

Wpisy z kategorii Internetowe

Massively Multiplayer Online Game

17Tak zwane Massively Multiplayer Online Game, czyli w skrócie MMOG bądź też MMO to bardzo interesujący i dość popularny w chwili obecnej typ gry komputerowej rozgrywanej jednocześnie przez tysiące lub też nawet miliony graczy w Internecie. Jak zatem nietrudno jest się domyśleć, dostęp do gry możliwy jest tylko i wyłącznie on-line. Owe gry Massively Multiplayer Online Game zapewniają nam naprawdę bardzo szerokie spektrum interakcji między graczami wykraczające poza to co w chwili obecnej oferują nam zwykłe gry sieciowe multiplayer. Mamy tam bowiem zdecydowanie bardziej rozbudowaną komunikację, bardziej rozbudowaną walkę, czy też mamy możliwość rozgrywki ze znacznie większą ilością graczy jednocześnie. Ponadto możemy tam również często grać wieloma zespołami. Mamy tam do dyspozycji handel oraz rozbudowaną ekonomię, a nie rzadko także politykę. Bardzo ważną odmianą gier Massively Multiplayer Online Game jest MMORPG oraz MMOSG. Oczywiście, jak nie trudno jest się domyśleć, zdecydowanie najpopularniejszym przedstawicielem są gry MMORPG. Wśród nich zdecydowany prym w Ameryce wiedzie World of Warcraft, w którą to grę gra aż około trzynastu milionów osób na dosłownie całym świecie. Natomiast w Azji króluje Lineage II z liczbą ośmiu milionów graczy. Jednakże w Europie tak na dobrą sprawę w ogóle nie ma wiodącego Massively Multiplayer Online Game. I to właśnie przede wszystkim na tym polu rozgrywa się zaciekła walka między wydawcami. Głównie do liderów zaliczamy firmy Blizzard oraz NCsoft. Niestety, wiele gier tego właśnie typu do danego użytkowania wymaga wnoszenia stałych opłat abonamentowych. Zazwyczaj kwoty te sięgają około dwudziestu dolarów za miesiąc. Co jest bardzo ważne, inne gry takie jak chociażby Guild Wars oferują nam zupełnie bezpłatną rozgrywkę już po zakupieniu licencjonowanej kopii gry. Co więcej, jest również dość liczna grupa bezpłatnych gier, które zarabiają na wszelkiego rodzaju płatnych ulepszeniach postaci czy też konta. Tego typu ulepszenia dają naprawdę niezwykle wręcz dużą przewagę w grze. Kolejnym odłamem Massively Multiplayer Online Game jest MMOSG. Jednakże gry te są znacznie mniej popularne. Jednakże nawet pomimo tego graczy OGame również liczy się w milionach. Zdecydowana większość tego właśnie typu gier jest rozgrywana tylko i wyłącznie poprzez przeglądarkę internetową. Bardzo dużym plusem jest to, że nie wymaga to absolutnie instalacji osobnego oprogramowania. W znacznej większości gry te również początkowo bezpłatne. Natomiast właściciele serwisów zarabiają na wszelkiego rodzaju płatnych wzmocnieniach. Tak na dobrą sprawę, do nielicznych wyjątków można zaliczyć grę Hattrick. Tam bowiem płatne konto supporter daje nam tylko i wyłącznie usprawnienia interfejsu oraz dodatkowe statystyki. A w takiej grze jak RedDragon jedno księstwo dla każdego jest bezpłatne i co więcej, ma dokładnie taką samą siłę oraz interfejs jak konto opłacone. Wielu sądzi, że Massively Multiplayer Online Game zdominują rynek. I kto wie, być może faktycznie się tak stanie.

Gry RPG

19Tak zwane MUD (jest to skrót od Multi-User Dungeon) to bardzo ważny akronim oznaczający inaczej gry komputerowe z gatunku RPG. Są one rozgrywane przede wszystkim przez Internet przy użyciu bardzo specyficznego interfejsu tekstowego. Tak zwany świat, czyli krótko mówiąc scenariusz gry oraz wszelkiego rodzaju definicje naszych postaci użytkowników jest umieszczony na zewnętrznym serwerze. Do owego serwera może być podłączonych naprawdę wiele osób w dokładnie tym samym czasie. Już po połączeniu do owego serwera nasz gracz steruje swoją zupełnie postacią. Robi to przy pomocy zestawu komend oraz różnego rodzaju opcji umożliwiających nam między innymi chociażby decydowanie, w którą stronę postać ma się w danej chwili udać lub też jaką akcję ma w tej chwili podjąć. Program, który ma przede wszystkim za zadanie obsługiwać daną grę na serwerze wysyła wszystkim graczom słowne opisy wirtualnego świata gry. Co ważne, robi to oczywiście zgodnie z jej scenariuszem. Uwzględnia się tam pomieszczenia, przedmioty oraz różnego rodzaju postaci sterowanych przez komputer. Postaci kierowane przez komputer są popularnie zwane mobami. Określenie to pochodzi od angielskiego skrótu MoB, czyli w pełnym brzmieniu Monster or Beast. Postaciami tymi są również tak zwane NPC, czyli Non-Player Character lub też po prostu wszelkiego rodzaju potworami. Gracze w grach MUD mogą bardzo swobodnie porozumiewać się ze sobą za pomocą odpowiedni stworzonych do tego komend. Ponadto mogą one również mówić do siebie oraz krzyczeć. Śmiało można powiedzieć, że zdecydowana większość MUD-ów toczy się w różnego rodzaju światach fantasy zasiedlonych przez elfy, gobliny oraz inne magiczne istoty takie jak chociażby krasnoludy. W każdym razie gracze MUD-ów wcielają się chociażby w rycerzy, magów oraz inne tego typu postacie jak ludzie, czy wspomniane już wcześniej elfy. Celem gry z tego gatunku jest zazwyczaj osiągnięcie odpowiedniego poziomu wtajemniczenia. Co więcej, dana postać stale rozwiązując wszelkiego rodzaju zadania czy też chociażby zabijając potwory zdobywa bardzo cenne doświadczenie oraz zupełnie nowe umiejętności. Śmiało trzeba powiedzieć, że niektóre mudy osadzone są jednakże w zupełnie odmiennych realiach. Możemy tutaj bowiem mieć do czynienia chociażby ze środowiskiem Gwiezdnych Wojen, czy też popularnego ostatnio Fallouta. Na całe szczęście, zdecydowana większość MUD-ów to przedsięwzięcia niekomercyjne. Są one bowiem realizowane tylko i wyłącznie jako hobby przez grupy zapaleńców. Ciekawostką jest to, że owe MUD-y są niewątpliwie bardzo atrakcyjnym miejscem chociażby do różnorodnych akademickich badań z zakresu komunikacji międzyludzkiej, socjologii, prawa czy nawet ekonomii. Zdecydowanie największy wzrost popularność owych MUD-ów nastąpił w USA po tysiąc dziewięćset osiemdziesiątym roku. Bowiem to właśnie wówczas względnie tanie domowe komputery z modemami umożliwiły łączenie się z tak zwanymi BBS-ami. Natomiast w Europie rozwój owych MUD-ów koncentrował się w ośrodkach akademickich.

Wczesne gry sieciowe

28Śmiało można powiedzieć, że w latach osiemdziesiątych niezwykle popularne wśród ludzi były tak zwane serwisy BBS. Co ważne, czasami były one używane do korzystania z gier sieciowych. Bardzo cenną informacją jest to, że początkowo takie systemy z końca lat siedemdziesiątych i z początku lat osiemdziesiątych dwudziestego wieku miały dość czysty interfejs tekstowy i dopiero później zaczęły korzystać z tak zwanej i dość przełomowej ANSI art. Były w niej używane również wszelkiego rodzaju znaki, które nie były nigdy częścią standardu ANSI. Robiono to przede wszystkim w celu uzyskania pseudo-graficznego interfejsu. Niektóre Tak zwane BBS-y oferowały nam również łatwy dostęp do różnego rodzaju gier. Gry te były obsługiwane przez taki interfejs, począwszy od najprostszych tekstowych przygodówek aż do gier hazardowych, jak na przykład oczko (było to tylko i wyłącznie zwykle grane za punkty, a nie za pieniądze). Co więcej, w bardzo przydatnych wieloosobowych BBS-ach (czyli tam, gdzie mogła być połączona znacznie więcej niż tylko i wyłącznie jedna osoba) były czasami takie gry, które pozwalały nam na przykład na interakcję między danymi użytkownikami. Ciekawostką jest to, że niektóre z takich właśnie fantasy gier fabularnych znane były szerzej jako MUD-y (jest to po prostu skrót od „multi-user dungeons”). W dzisiejszych czasach bardzo popularną grą w tej właśnie kategorii jest między innymi Urban Dead. Jeśli chodzi o dalszy rozwój gier sieciowych, to podczas tej samej dekady zaczęły powstawać także różnego rodzaju komercyjne serwisy sieciowe. Co ciekawe, one również zaczynały od interfejsu tekstowego podobnego do starych, dobrych BBS-ów. Jednakże różnicą tutaj jest to, że były one uruchamiane na stosunkowo dość dużych mainframe’ach, które pozwalały na połączenie ze znacznie większą ilością użytkowników jednocześnie. Pod koniec dekady komputery te używały już absolutnie rewolucyjnych wówczas środowisk graficznych. Owe środowiska pokazywały odpowiedni obraz w dosłownie każdym komputerze domowym. W tamtych czasach niewątpliwie bardzo popularnymi serwisami tekstowymi były chociażby CompuServe, The Source oraz GEnie. Natomiast do najpopularniejszych serwisów graficznych należały Quantum Link na Commodore 64, AppleLink na Apple II oraz Macintosh i PC Link na znane nam dzisiaj IBM PC. Co ciekawe, dosłownie wszystkie z tych serwisów nich tworzone były przez firmę America Online. W dzisiejszych czasach oczywiście rozgrywka sieciowa jest już dużo bardziej rozbudowana. Na początku wieku mieliśmy do czynienia z wieloma bardzo interesującymi grami, w których mogło uczestniczyć nawet do kilkudziesięciu graczy w jednym momencie. Jednakże od jakiegoś czasu widzimy znaczy rozwój gier MMO. Jest to nowy trend, bowiem pozwala nam on na grę nawet kilkunastu milionów ludzi w jednym momencie. Czegoś takiego jeszcze nigdy wcześniej nie było. Jest to więc naprawdę bardzo popularne i przyszłościowe rozwiązanie. Co rusz powstają lepsze połączenia internetowe i coraz to nowsze gry. Wszystko więc wskazuje na dalszy rozwój tych dziedzin.

Fabularna gra akcji

18Tak zwana fabularna gra akcji, czyli z języka angielskiego action role-playing game, czy też action RPG to wręcz niezwykle popularna odmiana komputerowych oraz konsolowych gier fabularnych. Tytuły te wymagają od danego gracza przede wszystkim bardzo szybkich reakcji na wydarzenia w grze oraz stosunkowo dość wysokiego refleksu. To właśnie gry z tego gatunku nazywane są klonami Diablo. Ponadto, do tego gatunku zalicza się również niektóre gry typu hack and slash. Nawet pomimo tego, że dokładna definicja gatunku fabularnych gier akcji nigdy nie została określona, to zazwyczaj fabularne gry akcji koncentrują się przede wszystkim na walce. Tym samym mamy tutaj do czynienia ze zmniejszeniem lub też całkowitym usunięciem jakichkolwiek innych elementów, które niewątpliwie są bardzo popularne w grach fabularnych. Ponadto walka w fabularnych grach akcji odbywa się dosłownie zawsze w czasie rzeczywistym. Śmiało można powiedzieć, że gry fabularne, oferujące taki właśnie sposób prowadzenia walki, ale jednocześnie zapewniające dość podobny poziom innych elementów rozgrywki (jak na przykład gra The Elder Scrolls IV: Oblivion) są popularnie nazywane komputerowymi grami fabularnymi. Jednakże trzeba jasno powiedzieć, że te gry nie były pierwszymi. Bowiem Diablo oraz jej wszelkiego rodzaju sequele dość znacząco pomogły w popularyzacji tegoż właśnie gatunku. Cenną informacją jest to, że niektóre fabularne gry akcji dość znacznie zmniejszają wpływ statystyk bohatera tak bardzo, że nawet zaczynają one powoli być uznawane za przygodowe gry akcji. Ponadto, niektóre przygodowe gry akcji jak na przykład niezwykle kultowe Grand Theft Auto: San Andreas zaczęły nam dodawać różnego rodzaju atrybuty opisujące na przykład właściwości kierowanego przez nas bohatera. Ciekawostką jest niewątpliwie to, że różnego rodzaju przygodowe gry akcji, które w ogóle nie opisują możliwości naszego bohatera za pomocą statystyk (włączając w to również całą serię gier Legend of Zelda- jedynie poza grą Zelda II: The Adventure of Link) są również dość często określane mianem fabularnych gier akcji. Jednakże trzeba mieć przy tym na uwadze, że taka kategoryzacja jest często podważana przez wszelkiego rodzaju graczy. Jednakże nie ulega wątpliwościom, że zarówno fabularne gry akcji, jak i również przygodowe gry akcji są bardzo mocno ze sobą powiązane. Jak więc świetnie widać, fabularna gra akcji jest bardzo trudnym do zdefiniowania dla każdego z nas pojęciem. Nie da się w żaden sposób od tego uciec. Kontrowersje dotyczące tego zawsze były, są i również zawsze będą. Można tak na dobrą sprawę zaryzykować stwierdzenie, że już nigdy nie poznamy dokładnej definicji tego typu gier. Tym bardziej, że gry zaczęły dość znacznie mieszać ze sobą różnego rodzaju gatunki. Z resztą trzeba to robić, bowiem stare gatunki gier już po prostu się ludziom przejadły. Trzeba zatem szukać różnego rodzaju nowych rozwiązań, bowiem bez tego rynek gier komputerowych zacznie powoli upadać. W każdym razie nie da się zaprzeczyć, że fabularne gry akcji to bardzo szerokie pojęcie i nie da się go definitywnie zamknąć.

  • Kategorie

  • Archiwum

  • thecinnamon.pl cd.

    Czas poświęcony na tę grę z całą pewnością nie został zmarnowany. W tego typu tytuły warto grać. Nie da się zatem ukryć, że gry komputerowe uczą logicznego myślenia. W każdym razie nie ulega wątpliwościom, że granie w gry komputerowe zawsze daje nam niesamowitą rozrywkę. Nieważne w jaki tytuł gramy, po tym zawsze odchodzimy od komputera zadowoleni i wypoczęci. Chyba, że siedzimy przed komputerem kilkanaście godzin. Wówczas jesteśmy zmęczeni. Ale do trzech, maksymalnie czterech godzin dziennie, to zawsze jest dobra zabawa pozwalająca się nam rozerwać. Po za tym, gdy dziecko siedzi przed komputerem to jest cicho i nie rozrabia. Ponadto rodzic zawsze wie wówczas, gdzie dane dziecko jest. Wielu rodziców woli takie rozwiązanie, niż puszczać dziecko na dwór z kolegami czy koleżankami, bowiem tam nigdy nie wiadomo, co dziecku przyjdzie do głowy. Jak więc świetnie wręcz widać, gry komputerowe wbrew pozorom mają jednak jakieś zalety. Dziedzina ta jest oczywiście pełna różnego rodzaju niebezpieczeństw, jednakże jeśli tylko ktoś zachowuje zdrowy rozsądek, to z całą pewnością wyjdzie z tego wszystkiego zwycięsko.